8 simpele tips die je helpen met je personal branding op LinkedIn

Social media

In 2009 ben ik voor mijzelf begonnen als zelfstandig B2B communicatie adviseur. Nadat ik twee dagen lang oude relaties, kennissen en prospects had gebeld, zonder een enkel positief resultaat, besloot ik als snel het over een andere boeg te gooien. Mijn LinkedIn profiel bestond al even, maar erg actief was ik er niet mee. Ik besloot mijn profiel volledig te ‘restaureren’ en online profileren en netwerken werden mijn belangrijkste doel. Al snel merkte ik dat het effect had en dat ik mijzelf op een eenvoudige manier in de kijker kon spelen. Binnen korte tijd had ik een opdracht en veel interessante contacten (lees prospects). In dit artikel deel ik graag met je hoe ik dat heb bereikt door je acht simpele maar effectieve tips te geven om LinkedIn in te zetten voor je personal branding.

Wel belangrijk om daarbij te zeggen: natuurlijk rollen de opdrachten niet zomaar elke dag binnen op deze manier. Dat zou een te mooi beeld geven van de werkelijkheid. Ik ben ook naar netwerkborrels en evenementen gegaan. Ik wilde mensen ontmoeten en proberen op die manier contact te krijgen met de juiste personen. Hoe succesvol je ook kunt worden met LinkedIn, het blijft belangrijk om offline met online te combineren.

1 Gebruik een duidelijke, professionele foto

Voeg altijd een professionele foto toe. Mensen vergeten nooit een gezicht. Daarnaast is de kans groter dat je gevonden wordt wanneer je een profielfoto hebt toegevoegd. Zorg wel voor een actuele foto. Geen vakantiefoto’s, foto’s met knuffels, lage decolletés en zo kan ik er nog een paar noemen. LinkedIn is een zakelijk netwerk en het gaat over jou. Het is jouw CV, kennis en ervaring die je laat zien. Gebruik dus gewoon een prettige representatieve foto.

2 Vermeld zoekwoorden in je headline

De tekstregel onder je naam is het eerste wat mensen zien als ze je opzoeken via LinkedIn. Standaard word je huidige functie en het bedrijf vermeld. Maar dat vind ik helemaal niet belangrijk. Ik wil weten wat je voor mij kan betekenen. Wat ook belangrijk is, is hoe je naar voren komt in zoekresultaten. Een professionele headline valt meteen op. En ik adviseer je om zoekwoorden (woorden waarop jij gevonden wilt worden) te gebruiken. Het eerste wat door de LinkedIn zoekmachine en Google geïndexeerd wordt is je professionele headline.

3 Vul je samenvatting goed in

Je persoonlijke samenvatting (summary) is een soort elevator pitch. Bezoekers van jouw profiel weten meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Hoe meer betekenis jouw samenvatting heeft, des te meer aandacht bezoekers besteden aan je profiel. Vermeld in je samenvatting de juiste trefwoorden. Deze zijn erg belangrijk voor je vindbaarheid op LinkedIn, maar ook in Google. Verplaats je in de schoenen van een potentiële klant of zakenpartner en bedenk trefwoorden die hij of zij zal gebruiken in zijn zoektocht naar een business partner.

4 Vul je contactinformatie goed in

Als mensen je snel willen benaderen, zorg er dan voor dat je contactinformatie klopt. Dus vermeld je telefoonnummer, je website en je e-mailadres. Wist je trouwens dat je drie websites mag invullen? Je kunt dus ook naar drie pagina’s in een website verwijzen. Met aantrekkelijke titels verleid je ze tot doorklikken.

5 Word lid van relevante groepen

LinkedIn groepen is voor mij een zeer waardevolle functie. Allereerst kan je veel leren uit groepen. Je kunt je kennis bijspijkeren, nieuwtjes vergaren, tips verkrijgen. Maar je kunt ook 24 uur per dag een vraag stellen. Er is altijd wel iemand die een antwoord voor je heeft. Daarnaast is het ook heel goed voor je zichtbaarheid, want in groepen kun je mensen bereiken die niet in je netwerk zitten, maar wel interessant voor je zijn. Laat zien hoeveel verstand van zaken jij hebt. Toon je expertise. Hoe actiever je bent in groepen, hoe sneller mensen jouw naam en expertise herkennen en je dus uiteindelijk ook eerder bellen voor een opdracht.

6 Breid je netwerk uit

Nu je profiel goed is en je lid bent van groepen is het natuurlijk belangrijk om je netwerk nog meer uit te breiden. Hoe? Ga op zoek naar ex-collega’s, studiegenoten, prospects en nodig ze uit. Bekijk ook eens de connecties van jouw connecties en loop eens door de lijst ‘people you may know’ heen. Bekijk hun profielen, de kans is groot dat ze ook jouw profiel bekijken. Digitaal flirten noem ik het wel eens.

7 Stuur persoonlijke uitnodigingen

Ik zie het nog zo vaak voorkomen. Mensen die mij uitnodigen met de standaard tekst van LinkedIn: “I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”. Het is natuurlijk veel attenter als je de uitnodiging persoonlijk maakt. Neem de moeite om een specifiek bericht te maken voor de ontvanger. Zorg ervoor dat het als persoonlijk wordt ervaren, vertel waarom je wilt connecten en nodig uit om een reactie terug te geven. Je zult zien dat dit heel positief overkomt.

8 Vergroot je zichtbaarheid

Stuur regelmatig updates. Dit mag best één keer per week zijn, als je maar relevante informatie deelt. Je kunt je zichtbaarheid ook vergroten door te reageren op berichten van anderen. Als je een bericht ‘liket’ of van commentaar voorziet wordt dit zichtbaar in het netwerk van jouw volger. Als zijn netwerk nou heel interessant is voor jou…

Verder kun je tegenwoordig iemand ‘endorsen’. Dit betekent dat je iemand een vaardigheid kan toewijzen. Wees hierin wel selectief en oprecht. Maar ook hier geldt, je wordt zichtbaar in het netwerk van iemand anders.

De beste LinkedIn profielen spreken je ideale klant direct aan. Je LinkedIn profiel gaat in feite niet over jou, maar over je ideale klant. Houd dat in je achterhoofd als je je LinkedIn profiel aanpast.