Gebeurde er ooit zoveel tegelijk in de bouw- en techniekbranche? De energietransitie, materialentransitie, klimaatadaptatie, verdere digitalisering, nieuwe manieren van bouwen en samenwerken, personeelstekorten, fusies en overnames, een enorme renovatie- en nieuwbouwopgave, innovatieve startups die toetreden tot de markt… En zo gaat het maar door.
Cultuur speelt hierbij een cruciale rol.
Vier jaar geleden brachten Inge Sijpkens en ik ons boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk uit. Een boek waar we nog steeds trots op zijn. Net als ons eerste boek Online marketing in de bouw, dat zelfs als studieboek werd opgenomen aan Saxion Hogeschool.
En nu is het tijd voor een derde boek: over het bouwen aan cultuur bij verandering. Uiteraard weer met inspirerende voorbeelden uit de bouw en techniek.
Het idee voor dit boek ontstond al tijdens het schrijven van Bouwen aan een sterk werkgeversmerk. De aanleiding? De vele ontwikkelingen in de branche en de impact daarvan op organisatieculturen.
Zo vinden er opvallend veel fusies en overnames plaats, verschuiven bedrijven hun focus door de wens om radicaler te verduurzamen, en zijn inmiddels vier verschillende generaties actief op de arbeidsmarkt. Al deze factoren beïnvloeden je cultuur.
Herpositioneren = veranderen
Dit nieuwe boek vormt dan ook een logisch vervolg op wat we eerder publiceerden. Inge en ik adviseren regelmatig bedrijven bij een herpositionering. Dat vraagt natuurlijk om een scherpe strategie en heldere communicatie. Maar herpositioneren raakt óók je organisatie, je mensen. Nieuwe ambities vereisen meer innovatiekracht, betere samenwerking en meer onderling vertrouwen.
Voor een succesvolle herpositionering is aandacht voor gedrag en dus voor cultuur onmisbaar. Daarom verdiepen we ons verder in cultuurverandering, zodat we bedrijven en teams hierin goed kunnen begeleiden. Buiten winnen is binnen beginnen.
Net als in onze eerdere boeken delen we veel praktijkvoorbeelden uit de bouw- en technieksector. We staan stil bij vragen zoals:
- Hoe ga je om met cultuur bij een fusie of overname? Welke rol speelt cultuur dan, en hoe pak je dat aan?
- Hoe belangrijk zijn cultuur en cultuurverandering bij vergaande verduurzaming (andere bouwwijzen, materialen, samenwerkingsvormen)?
- Hoe cruciaal is cultuur als je succesvol wilt digitaliseren?
- Hoe pak je cultuurverandering aan als het noodzakelijk is voor meer aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt (jongere generatie, meer vrouwen, meer diversiteit)?
We verwachten het boek over cultuurverandering na de zomer te publiceren. Wil je alvast voorschrijven? Stuur mij dan een mail, dan ontvang je het boek als eerste.