Case: Een nieuwe profilering voor ingenieursbureau KVMC

HerpositioneringMarketingSterk werkgeversmerk

Ingenieursbureau KVMC is een echt familiebedrijf. Zo’n 25 jaar geleden werd het opgericht door vader Van der Kooij. Inmiddels wordt het geleid door twee van zijn drie zonen. Met de overdracht naar de nieuwe leiding, ontstond gaandeweg de behoefte het bureau een nieuw verhaal en een nieuwe uitstraling te geven. Een uitstraling die meer paste bij deze nieuwe generatie. Welke ontwikkelingen komen op ons af in de branche, hoe willen we daarop inspelen? Waar gáán we voor met elkaar en waar staan we voor?

Inge en ik begeleidden KVMC hierbij. Een superleuk traject, waarbij we het bureau leerden kennen als gedreven, pragmatisch, toegankelijk en heel gezellig.

Het start altijd met onderzoek

Als wij bedrijven helpen bij het formuleren van een (nieuwe) boodschap naar de markt en een plan om die boodschap bij de doelgroepen tussen de oren te krijgen, beginnen we altijd met onderzoek. Dat onderzoek start met het bellen van klanten. Zo deden we dat ook bij KVMC. Het geeft ons een goed beeld van hoe opdrachtgevers het bedrijf zien en welke toegevoegde waarde zij ervaren. Bovendien krijgen we veel input over bijvoorbeeld de voor de doelgroep belangrijke ontwikkelingen in de markt, welke onderwerpen zij belangrijk vinden voor hún bedrijf en welke verwachtingen ze hebben voor de toekomst.

Naast dit onderzoek verdiepen we ons natuurlijk in het bedrijf zelf en concurrenten. Hoe profileren de verschillende installatieadviesbureaus en ingenieursbureaus zich en hoe komt hun communicatie op ons over? Welke overeenkomsten zijn er en welke verschillen? Waar ligt nog ruimte voor een onderscheidend aanbod, een onderscheidend verhaal?

Waar ben je als bureau echt goed in?

Al die input vormt de basis waarop we vervolgens tijdens een workshop aan de hand van verschillende oefeningen tot de kern proberen te komen van waar een bedrijf voor staat en gaat. Door daarbij mensen uit het hele bedrijf – van alle verschillende afdelingen – te betrekken, krijgen we interessante discussies en inzichten. Dat was ook zo bij KVMC. Waar ben je nou als bedrijf echt goed in? Waarin ben je onderscheidend, ook kijkend naar de toekomst? En op welke doelgroep wil je je primair richten?

Loran van der Kooij, directeur van KVMC, vertelt daarover: “Het waren leuke, interactieve sessies met een grote groep collega’s. Ook de mix tussen collega’s die al geruime tijd bij KVMC werken en collega’s die recent waren overgestapt was erg interessant. Wat deed hen de overstap naar KVMC maken en waarom zitten anderen er al geruime tijd? Allemaal waardevolle informatie.”

Onderscheidend in cultuur

Zeker met het oog op de krapte op de arbeidsmarkt, ligt daarbij niet alleen de focus op het onderscheidend vermogen richting opdrachtgevers. Het onderscheidend vermogen richting de arbeidsmarkt doet er ook enorm toe. Wat ons daarin opviel bij KVMC: de leuke sfeer, de open cultuur en de diversiteit.

Een enorme kracht, die diversiteit. Je kan daardoor bij KVMC helemaal jezelf zijn en wordt gewaardeerd en gerespecteerd om wie je bent. Bovendien is al heel vaak uit onderzoek gebleken dat diversiteit in organisaties bewezen betere resultaten geeft. Ons advies aan KVMC is dan ook om die diversiteit veel meer te laten zien. En de kracht ervan te benadrukken in de communicatie.

Kernwaarden en pay-off

Ons onderzoek en de workshop resulteerden in een hernieuwde focus voor KVMC, óók voor de marketing en communicatie. Op basis van die focus formuleerden we kernwaarden: gedreven, pragmatisch, toegankelijk en plezier. Die kernwaarden gaven we ook betekenis. Wat bedoelen we bij KVMC met gedreven? Wat bedoelen we met pragmatisch? Vanuit de kernwaarden konden we ook een nieuwe kernboodschap maken, met als pay-off:

KVMC, advies waar je op kan bouwen.

Loran: “De kracht zit hem in de eenvoud, we adviseren in de gebouwde omgeving. Dus advies waar je op kan bouwen is heel simpel, maar wel erg treffend!”

Buiten winnen is binnen beginnen

Wat volgde was de ontwikkeling van een nieuw logo, een nieuwe huisstijl én een nieuwe website. Toen dat alles stond volgde eerst de interne presentatie. Medewerkers waren al actief betrokken bij het hele traject, maar nu kwam er een intern evenement voor iedereen. Met mokken met daarop de nieuwe kernwaarden en een feestelijke presentatie werd de aftrap gegeven voor de nieuwe uitstraling en communicatie. Daarna volgde ook een extern evenement met opdrachtgevers.

Loran: “We zijn erg blij met het eindresultaat! We gebruiken het door ons hele bedrijf heen. Of het nu gaat om vacatureteksten of presentaties om nieuwe projecten ‘binnen te halen’, we vertellen graag wie we zijn, wat we doen en waarom we het doen. We leggen onze kernwaarden uit en geven daarbij aan waarvoor we staan! Met regelmaat spreek ik relaties of vrienden die zeggen “Het gaat lekker bij jullie hè, ik zie veel leuke en pakkende berichten voorbijkomen”. Het totaalplaatje lijkt te kloppen en dat werpt z’n vruchten af!”