Nieuw boek in de maak: bouwen aan cultuur bij verandering

HerpositioneringBoekCultuurverandering

Gebeurde er ooit zoveel tegelijk in de bouw- en techniekbranche? De energietransitie, materialentransitie, klimaatadaptatie, verdere digitalisering, nieuwe manieren van bouwen en samenwerken, personeelstekorten, fusies en overnames, een enorme renovatie- en nieuwbouwopgave, innovatieve startups die toetreden tot de markt… En zo gaat het maar door.

Cultuur speelt hierbij een cruciale rol.

Vier jaar geleden brachten Inge Sijpkens en ik ons boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk uit. Een boek waar we nog steeds trots op zijn. Net als ons eerste boek Online marketing in de bouw, dat zelfs als studieboek werd opgenomen aan Saxion Hogeschool.

En nu is het tijd voor een derde boek: over het bouwen aan cultuur bij verandering. Uiteraard weer met inspirerende voorbeelden uit de bouw en techniek.

Het idee voor dit boek ontstond al tijdens het schrijven van Bouwen aan een sterk werkgeversmerk. De aanleiding? De vele ontwikkelingen in de branche en de impact daarvan op organisatieculturen.

Zo vinden er opvallend veel fusies en overnames plaats, verschuiven bedrijven hun focus door de wens om radicaler te verduurzamen, en zijn inmiddels vier verschillende generaties actief op de arbeidsmarkt. Al deze factoren beïnvloeden je cultuur.

Herpositioneren = veranderen

Dit nieuwe boek vormt dan ook een logisch vervolg op wat we eerder publiceerden. Inge en ik adviseren regelmatig bedrijven bij een herpositionering. Dat vraagt natuurlijk om een scherpe strategie en heldere communicatie. Maar herpositioneren raakt óók je organisatie, je mensen. Nieuwe ambities vereisen meer innovatiekracht, betere samenwerking en meer onderling vertrouwen.

Voor een succesvolle herpositionering is aandacht voor gedrag en dus voor cultuur onmisbaar. Daarom verdiepen we ons verder in cultuurverandering, zodat we bedrijven en teams hierin goed kunnen begeleiden. Buiten winnen is binnen beginnen.

Net als in onze eerdere boeken delen we veel praktijkvoorbeelden uit de bouw- en technieksector. De opbouw van ons boek is als volgt:

Hoofdstuk 1 beschrijft de veranderingen waar de branche mee te maken heeft en waarom cultuur daarin zo’n cruciale rol speelt. Hoofdstuk 2 gaat over wat organisatiecultuur is. Hoofdstuk 3 laat zien hoe je inzicht krijgt in je organisatiecultuur. Hoe maak je dat wat vaak zo impliciet aanwezig is, expliciet?

Hoofdstuk 4 vervolgens gaat over de basis-ingrediënten die je nodig hebt als je met je cultuur aan de slag gaat. Wat heb je sowieso nodig? Hoofdstuk 5 tot slot beschrijft het proces van cultuurverandering. Waarom is dat vaak zo’n moeilijk en grillig proces en hoe is het toch mogelijk dit te managen?

Het boek Bouwen aan cultuur bij verandering komt eind 2025 uit. Wil je alvast een exemplaar bestellen in de voorverkoop? Tot 1 november hanteren we een voorverkoop-korting. Zie:www.bouwenaancultuur.nl.